Scheepssloperij Nederland

Toen Chris Kamp en Arjen Varekamp in de jaren 90 bij een asbestbedrijf terecht kwamen, konden ze niet vermoeden dat de werkzaamheden later zouden overgaan in wat nu de AM-P Groep heet. Naast de asbestwerkzaamheden had het bedrijf tevens Scheepssloperij Nederland als klant, met als gevolg dat de AM-P Groep sinds 2002 de asbestinventarisatie voorafgaand aan de sloop van schepen uitvoert op de Scheepsloperij.

Destijds werd eerste klus door Arjen Varekamp samen met de projectleider van de Scheepssloperij zelf naar eer en geweten afgehandeld. Dat was echter geen groot succes volgens de projectleider, die Arjan verweet van alles te zijn vergeten. Arjen vond zelfs na een tweede inspectie niets extra aan asbest. Later bleek dat de oud-directeur altijd dubbel inventariseerde. Een keer voor asbest en de tweede – veel belangrijkere ronde – voor allerlei scheepsgadets. Volgens de projectleider was Arjen zeker die scheepsmarifoon en de koperen lamp vergeten, dit zou de oud-directeur namelijk zeker hebben meegenomen.

In de loop der jaren hebben we naast de asbestinventarisaties praktisch bijgedragen aan het behalen van de certificaten voor Milieu en de Vca-certificering van de Scheepssloperij. Daarnaast staan wij hen juridisch en praktisch bij met zaken welke niet standaard passen binnen de asbestwetgeving.

In 2007 heeft AM-P de mooiste klus uit mogen voeren. De “Rokia delmaz” was bij La Rochelle op de klippen gelopen. Hier hebben we een half jaar geïnventariseerd en het project asbesttechnisch begeleid.

Als asbest en veiligheidsadviseur en juridisch bemiddelaar tussen diverse (internationale) asbest regimes is er door de jaren heen een situatie ontstaan als partners met volledig wederzijds vertrouwen.

Boven op de standaard kennis van de DIA’s is ten behoeve van schepen een instructie gemaakt, waarin de juiste benamingen van de scheepsonderdelen worden vermeld en waarin de afwijkende inventarisatiestrategie, asbestvindplaatsen en -bronnen op een schip wordt omschreven.